Geschreven door: Coen Smit (eigenaar Feet Support praktijk voor podotherapie)
Afgelopen week hebben we ‘groen licht’ gekregen om voorzichtig de fysiotherapie en podotherapie op te starten. Dit houdt in dat wij weer patiënten mogen gaan zien op het Hielpijn Centrum Twente. Op basis van een triage (screening) en de urgentie van de hulpvraag, wordt bepaald of wij u op het spreekuur kunnen zien. Een goed alternatief op een fysieke afspraak is een e-consult. Hierover zal ik in onderstaande blog meer vertellen.
Een e-consult valt onder de overkoepelende term e-health: elektronische gezondheid, oftewel zorg via internet. Een e-consult is een medische afspraak tussen de patiënt en de therapeut dat plaatsvindt via internet. Er bestaan verschillende vormen zoals een gesprek via e-mail, telefoon of videochat. E-health bestaat al jaren, maar het is door de coronacrisis in een stroomversnelling gekomen. Het is in veel gevallen een zeer goed of zelfs beter alternatief voor een fysiek consult.
Ik ben 10 jaar werkzaam geweest bij Leading Foot Technology (LFT) in Nijverdal. Dit is een bedrijf dat software en hardware ontwikkelt voor de ‘voetenmarkt’, zowel medisch als sportretail. Daar was ik onderdeel van het ‘research en development’ team. Ik kon mijn medische kennis inzetten voor de ontwikkeling van bijvoorbeeld patiëntenregistratiesystemen, voetscan apparatuur, drukmeetsystemen en video-analyse systemen. Deze middelen zijn ook onderzocht voor de retailketens zoals Intersport, Sport 2000 en Perry Sport. Voor deze ketens heeft LFT concepten ontwikkeld voor het adviseren van schoenen. Wellicht heeft u het wel eens gezien bij een van de sport- of schoenenwinkels.
Op basis van vragen, een voetscan en loopanalyse, wordt er een schoen geadviseerd die de juiste pasvorm heeft en geschikt is voor je sport of activiteit. Bij loopongemakken wordt de schoen geoptimaliseerd met een inlegzool. Het is bijvoorbeeld mogelijk om je voet en schoen 3D in te scannen en zo exact met elkaar te matchen. Bij kinderen kun je zelfs voorspellen wanneer ze uit de schoenen gaan groeien. Het maken van deze softwareprogramma’s is gebaseerd op verzamelde data en het schrijven van algoritmes (wiskundige formules). Dit wordt momenteel ook gedaan tijdens deze coronacrisis bij het ontwikkelen van allerlei apps om de besmettingen te identificeren en te voorspellen. Deze vorm van ‘artificiële intelligentie’ is heel goed toepasbaar op de dagelijkse podotherapie en de praktijk van de toekomst.
De coronacrisis is een goede stimulans geweest om meer gebruik te maken van technologische middelen om op afstand te werken. Denk hierbij aan een video-gesprek, het onderzoeken of beoordelen van het looppatroon, het aanmeten van een zooltherapie en het geven van oefentherapie en advies. Om deze reden zien wij naast de beperkingen ook de toegevoegde waarde en de mogelijkheden van werken op afstand middels e-health.
Binnen het Hielpijn Centrum Twente is een e-consult inzetbaar als eerste stap van de triage. Met behulp van een videogesprek kunnen we beoordelen of we u op afstand kunnen helpen óf dat er toch overwogen moet worden om een fysieke afspraak te maken. Is het verstandiger om op afstand te behandelen, dan zijn we zelfs in staat om uw zolen aan te meten.
Wat zijn de voordelen?
Zeer gebruiksvriendelijk, flexibel in te plannen, geen reistijd en veelal lagere kosten.
Sinds de tijdelijke sluiting van de praktijk vanwege het coronavirus, hebben tientallen cliënten gebruik gemaakt van de ‘Online Praktijk’ van Feet Support (praktijk voor podotherapie). Hiervoor heb ik een concept ontwikkeld om zowel bestaande, als nieuwe cliënten op afstand te behandelen. Tot op heden met veelbelovende resultaten! Hieruit kunnen we concluderen dat er digitaal meer mogelijk is dan dat we denken. Echter vergt dit ook een nieuwe denkwijze voor zowel de cliënt als therapeut.
Hielpijn Centrum Twente is een samenwerking tussen Feet Support (podotherapie) en Fysiotherapie ZorgSaam. Coen Smit van Feet Support zal de e-consulten afnemen en een behandelbeleid uitstippelen. Indien nodig wordt Fysiotherapie ZorgSaam betrokken in het behandelbeleid.
Ga naar de website: https://www.feetsupport.nl/online-praktijk/
Stap 1. Maak een afspraak via het contactformulier en kies voor de vestiging ‘Online Praktijk’.
Stap 2. U ontvangt informatie per sms en email ter voorbereiding op het e-consult.
Stap 3. Er vindt online een videogesprek plaats om uw vragen en klachten te bespreken met de podotherapeut.
Stap 4. De podotherapeut zal een behandeling starten op afstand, tenzij geadviseerd wordt om over te gaan tot een fysieke afspraak.
Stap 5. Nacontroles over de ingestelde therapie vinden plaats via een videogesprek of fysiek op de praktijk.
Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!